FASÁDA BYTOVÉHO DOMU - HRA SO SVETLOM
16.08.2018 │ Ak staviate alebo rekonštruujete rodinný dom, už tradične venujete pozornosť aj dizajnu jeho fasády. Fasáda víta vás, vašu návštevu, či zaujme okoloidúcich, je dôležitou súčasťou okolia, v ktorom žijeme. Výnimkou by nemali byť ani bytové domy.
V našich končinách sa pri fasádach najčastejšie stretávame s omietkou. Avšak ako pri rodinnom dome, tak aj v tomto prípade sú možnosti rôzne. Vybrali sme dve realizácie, ktoré nás oslovili použitými materiálmi a fasádnymi prvkami „spolupracujúcimi“ s denným svetlom, ale aj umelým osvetlením. V neposlednom rade ide tiež o budovy navrhnuté tak, aby poskytli svojim obyvateľom komfort, priestor pre oddych a udržiavanie vzájomných vzťahov.
Mann Island
Komplex troch budov a troch verejných priestranstiev zahŕňa dva lichobežníkové bytové domy a administratívnu budovu. Starostlivo premyslené a naprojektované verejné priestory boli vytvorené tak, aby prepájali centrum mesta s historickým nábrežím. Rezidenčný aspekt projektu objavuje bytovú typológiu vysokej hustoty centra mesta. Vonkajšie žulové fasády vytvárajú dojem občianskej funkcie, pričom prekryté vnútorné nádvoria, až do výšky dvanástich podlaží, poskytujú zázemie pre bytovú funkciu a priestor pre únik z mesta. Vznikom nádvorí bolo umožnené všetkým bytom prirodzené vetranie z dvoch protiľahlých strán, vnútorné pavlače a udržiavaný spoločný priestor zase posilňujú zmysel pre komunitu.
Bytové budovy defi nujú svojim tvarom tektonickú prítomnosť ostrova Mann. Fasády týchto monolitických skulptúr sú prevedené v čiernej žule a v čiernom tónovanom skle, pri prvom podlaží, ktoré siaha cez dve podlažia, je použité číre sklo. Hra denného svetla na čiernej fasáde obohacuje vplyv jej estetiky. Pohľady na nezdobenú fasádu vyvolávajú ódu na minimalizmus, ktorá v ich geometrickej abstrakcii zachytáva ducha a esenciu hnutia vizuálneho umenia. Hladké čierne plochy ako celok predstavujú dramatický protipól k vizuálnej intenzite budov Pier Head a zároveň harmonizujú s okolitou vodou doku.
Neoddeliteľnou súčasťou tohto výrazu je kvalita leštenej žuly, starostlivo skúmanej, aby sa minimalizovali minerálne inklúzie v rámci materiálu, teda sa maximalizovala refl exná citlivosť na rýchlo sa meniace svetelné a klimatické podmienky v prostredí doku. Leštená žula a presklené fasády odrážajú štruktúru okolitého svetového dedičstva UNESCO a vytvárajú stále sa meniaci vzhľad. Tmavá fasáda, podporená zasklenými panelmi otváranými dovnútra, vytvára pocit tajomnosti a dojem tmavších interiérov. V nočných hodinách sa však vďaka osvetľovaniu domov celistvá hmota budov mení a ožíva. Presklený parter kontrastuje k pevnej hmote priľahlých budov Pier Head, zatiaľ čo šikmé strechy bytových budov formujú „piatu fasádu“, doplnenú o terasy s výhľadom na rieku a na mesto. Aj táto plocha bola spracovaná do detailu. Ostrosť a presnosť oplechovania aj konštrukcie strechy átria elegantne defi novali vymedzujúce odvodňovacie žľaby.
Architekt: štúdio Broadway Malyan |
Sociálne bývanie vo Vallecas
Namiesto reguláciami odporúčanej výstavby uzavretého areálu navrhli architekti dva paralelné bloky s vyhliadkou lepšieho bývania s možnosťou výhľadov a podpory orientácie. Medzi rovnobežnými blokmi vznikla veľká záhrada pre všetkých obyvateľov bytov. Byty sú smerované do záhrady alebo do okolitej zástavby. Všetky však majú dve vonkajšie fasády, čo zaisťuje prirodzené krížové vetranie a presvetlenie každej časti bytu. Hladké, kontinuálne steny vonkajšej fasády sú pretkané vysokými oknami, pričom fasády orientované do záhrady tvoria pozdĺžne pavlače, skryté za odsadenými perforovanými hliníkovými panelmi. Tie poskytujú tienenie, zároveň výhľady do spoločného exteriérového priestoru a s možnosťou polohovania formujú dynamickú scenériu meniacej sa krajiny. Perforácia panelov umožnila preniknúť slnečným lúčom a preto sa v priestore pavlače objavuje hra svetla a tieňa. Masívne využitie, aj na pohľad, studeného betónu a kovu príjemne doplnila a oživila omietka v žltej farbe. Na kotviacu konštrukciu panelov bola položená konštrukcia samotnej prístupovej chodby spolu so zábradlím z ťahokovu.
Parkovacie a skladové priestory sa nachádzajú pod úrovňou terénu. V rámci projektu boli umiestnené priamo pod bytovými domami, a to napriek enormnej zložitosti, s cieľom uvoľniť priestor medzi blokmi a vytvoriť skutočnú záhradu výsadbou vysokých stromov. Tieto dva bloky nie sú totožné. Jeden z nich má na jednom konci zošikmenú stenu z dôvodu prispôsobenia sa geometrii prostredia, vzhľadom k dopravnému riešeniu kruhovým objazdom. Pri druhom bloku je hmota budovy v spodných podlažiach odsadená, čo naznačuje miesto prístupu do komplexu.
Architekt: Vázquez Consuegra |
AUTOR: BK
FOTO: DUCCIO MALAGAMBA, EDMUND SUMNER